evelineverwimp.reismee.nl

de eerste voorbereidingsdag!

Halloo lieve iedereen!

Gister hadden we onze eerste Worldmapping dag!
Om 10 uur werden we verwacht op school,
waar we onze reis zouden gaan voorbereiden.

We kregen als eerste te horen dat onze groep op 3 dagen in drieën wordt gesplitst.
Op die dagen gaan we namelijk naar 3 verschillende kleine projecten
(waar ze niet op 29 leerlingen zitten te wachten).
Wij gaan in die drie dagen de volgende drie projecten:

Kim Vogel:
Kim Vogel heeft haar eigen stichting voor misbruikte en mishandelde kinderen opgericht
(HULP, Help, Understanding, Learning and Progress).
Ze woont samen met de kinderen in een huis en probeert ze een veilige omgeving,
goede scholing, medische verzorging en natuurlijk een hoop liefde te geven.
Wij als Worldmappers gaan kijken hoe ze daar te werk gaat en wat ze allemaal doet
en wij gaan natuurlijk zelf ook aan de slag met de kinderen!

Community Empowerment Program - CEPO:
Het Community Empowerment Program, afgekort CEPO,
is een communityproject in de omgeving van Masaka.
Deze organisatie biedt het hoofd aan veel voorkomende problemen als armoede,
analfabetisme en de gevolgen van hiv/aids.
Wij gaan daar helpen door bijvoorbeeld het doen van huisbezoeken,
waarbij kwetsbare ouderen worden ondersteund en voorzien van voedsel.
Daarnaast helpen we bij het verbeteren van de sanitatie en hygiëne in de community.

Chedra:
Chedra begon als een zelfhulpgroep om de gevolgen van hiv/aids
in verschillende gemeenschappen rondom Masaka te bestrijden.
Inmiddels is de organisatie één van de voorvechters in de strijd tegen hiv/aids
in deze regio en ondersteunt zij talloze mensen van jong tot oud.

Chedra werkt vanuit Masaka,met de bevolking van verschillende communities rondom de stad.
Met programma's gericht op voorlichting en awareness, onderzoek en thuisbezoeken,
ondersteuning van kwetsbare kinderen, psychosociale zorg,
testcentra voor hiv/aids en sanitatieprogramma's werkt de organisatie op
uiteenlopende terreinen aan de gezondheid van de lokale bevolking.

De groep waar ik in zit lijkt me erg gezellig!
We zijn met zijn tienen, en Rosanne zit ook in mijn groepje!
De begeleiders zijn Bart en Nienke.
Nienke was er gister niet (ze is op wintersport).
Bart is volgens mij erg aardig en wel gezellig!
Dus dat komt goed!

De rest van de tijd doen we eigenlijk alles met de hele groep samen.
En dus ook met alle vijf de expeditieleiders.

Voor de rest zijn we gister bezig geweest informatie over Uganda op te zoeken.
Het groepje waar ik me bij had aangesloten zocht de geschiedenis van Uganda uit.
Dus ik weet nu wie Idi Amin is ;D
(deze groepjes hadden we zelf samengesteld en waren NIET die drie groepen!!)

Hier hebben we een presentatie van gemaakt.
Toen onze ouders om drie uur kwamen,
mochten wij ze over de door ons uitgezochte onderwerpen gaan vertellen.
(ook werd het programma van de week nog eens doorgenomen,
verteld dat we om 8 uur 's ochtends op Schiphol worden verwacht, enz.)

Ook deden we 's ochtends een spel.
'kies een kant'
Hierin kwamen een aantal stellingen voorbij,
Als we het ermee eens waren, moesten we aan de rechterkant gaan staan,
Als we het er niet mee eens waren aan de linkerkant.
Ik heb dus geleerd dat ik als meisje zijnde daar niet mag fluiten!
(apart hè? Is de cultuur daar..)

Dit is ons programma van de twee weken in Uganda!

Het was een leuke en gezellige dag.
Het is leuk om iedereen zo te leren kennen,
Volgens mij is het een hele leuke groep!

Ik heb zin om te gaan, de informatie is er,
ik heb de prikken gehad..
Alleen het besef ontbreekt nog.
Ik heb nog niet helemaal door dat ik ook ECHT naar Uganda ga..

24 maart is de volgende voorbereidingsdag.
Jaja, dat isop mijn verjaardag!
Kim is deze week jarig,
dus we hebben bedacht dat we allebei twee taarten meenemen.
Gaan we trakteren.

Ik heb er al weer zin in!! :)

Veel liefs!
Eveline

PS1. Binnenkort volgt meer informatie over het benefietconcert.
Vandaag heb ik even alleen maar info over Uganda zelf en zo! :)

PS2. Sorry als ik een beetje vaag ben,
er is zo veel informatie dat het een beetje hak op de tak gaat..
Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Reacties

Reacties

Opa en Oma Gartsen

Je bent er maar lekker druk mee.
en het is leuk dat je er zoveel zin in hebt en er zoveel voor doet.
We volgen je op de voet.
Wij komen zondag naar jouw verjaardag en horen dan wel uitvoerig hoe het erbij staat.
groetjes Opa en oma.

Jetske (Worldmapping)

Ha Eveline,
fijn om te horen dat je de eerste voorbereidingsdag leuk vond! De foto van jou bij de vlag is ook erg moi geworden :) Succes met alle voorbereidingen!
Groetjes,
Jetske
Worldmapping

Angela

Hoi Eveline,
Zoals je ziet heb ik je blog opgezocht en gelezen.
Leuk hoor, en het is heel leerzaam als ik het allemaal zo lees. het is ook leuk dat je het programma al hebt.
maakt het allemaal wat echter, want het besef komt echt wel.
groetjes Angela .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!