evelineverwimp.reismee.nl

weekverslag 2

Hallo!!

Vandaag type ik dit verslag een stuk langzamer dan normaal gesproken.
Ik heb vanmiddag namelijk de eerste drie inentingen gehad!
Inenting 1: gele koorts
Inenting 2: hepatitis A-B
Inenting 3: buiktyfus
Ik ben heel trots op mezelf want ik ben niet flauwgevallen!!
(hooguit een beetje witjes, misselijk en zwarte plekken bij het opstaan)
Mijn linker arm doet alleen nog ontzettend veel pijn,
dus ik hoop dat iedereen de komende dagen van mijn bovenarmen af blijft :)

Ik ben weer druk bezig geweest voor Uganda!
Wat heb ik deze week allemaal gedaan?:

Dinsdag zijn mama en ik naar het gemeentehuis gegaan.
Nadat wij daar aan waren gekomen, ons hadden aangemeld bij de balie en aan de beurt waren,
kwamen we er achter dat we wel de (ondertekende) toestemmingspapieren,
maar niet het paspoort van papa mee hadden genomen.
Dus toen konden we weer terug naar huis.

(Ook nog een leuk verhaal:
Wilden we het gemeentehuis uit via de draaideur,
dacht mama er nog wel even snel in te kunnen glippen.
Nou mooi niet: haar rugzak klemde tussen de draaideur en de muur in,
en we zaten vast.. nouja,
mama's rugzak zat vast waardoor de draaideur niet meer verder kon draaien.
We konden pas weg nadat we waren bevrijd door een vriendelijke meneer, HAHA.)

Woensdag ben ik dus maar weer terug gegaan naar het gemeentehuis.
Dit keer in mijn eentje: ze hadden mama's toestemming en gegevens al,
nu hadden ze alleen papa's spullen nog nodig.
De papieren was ik niet vergeten, en ook papa's paspoort niet.
Alles is goed gegaan dus aankomende woensdag kan ik mijn paspoort gaan ophalen!

's Avonds ben ik met Rosanne langs geweest bij een vriend van mama,
samen met hem hebben we het over sponsoring gehad.
Het was een leuke en interessante avond.
Zeker wel wat ideeën opgedaan en wat geleerd
('je moet gewoon brutaal zijn!')
en we hebben aan ‘ons project' gewerkt (daarover later meer).

Vandaag (zaterdag) ben ik met papa in Amsterdam naar een markt over Afrika geweest.
Hier heb ik ook mijn inentingen gehad
(ik was er eigenlijk helemaal niet op ingesteld dat ik die hier zou krijgen,
wat eigenlijk ook wel handig was want ik had geen tijd mezelf zenuwachtig te maken) :D
Nu moet ik nog 2 keer terugkomen voor vervolgprikken.
Dat kan gelukkig in Houten want ‘Travel Doctor' zit ook gewoon in Nederland.
Maar het gele boekje is in ieder geval al op zak!

Ook hebben we op die markt veel informatie over vrijwilligerswerk in Afrika,
het land zelf en (bij het tafeltje van Worldmapping) info over het project gekregen.
We hebben een lekker broodje met Afrikaans gerecht er op gegeten
(iets van ei, kip, pinda's en een goed gekruide saus.)
Het was een gezellige ochtend!

We krijgen langzamerhand ook steeds meer informatie over IN Uganda
(met dank aan Facebook!) :)
Zo weet ik waar we gaan slapen (in tenten en in communities),
in welke gebieden we precies zitten (we landen -met het vliegtuig- in Entebbe,
zijn meestal in de buurt van Masaka en gaan ook nog een aantal dagen naar Lake Bunyonyi.)

Ook is al één van de projecten zeker!
Project Lwengo.
Dit is ook het project waar ik geld voor inzamel!

Lwengo is een gebied in Uganda, een half uur rijden van Masaka vandaan.
Dit gebied heeft veel diverse dorpjes en gemeenschappen.
Er is daar veel armoede en mensen hebben weinig om een bestaan op te bouwen.

Project Lwengo zet zich in om een einde te maken aan de armoede in dit gebied.
Daarvoor gaan we bijvoorbeeld ‘fuel staving stoves' maken.
Dit zijn fornuizen van klei waarmee mensen veiliger, zuiniger en duurzamer kunnen koken.
Dat is dus goedkoper en handiger voor de bevolking.

Ook kan het zijn dat we voorlichting gaan geven over gezonder leven.
Daardoor worden mensen minder snel ziek.
Zo hebben ze (meer) tijd om te werken en kunnen hun kinderen naar school.

Dat is wat ik tot nu toe weet over het project!
Ze kunnen nog niet met 100% zekerheid zeggen wat we gaan doen,
want dat is nog niet helemaal zeker.
Het kan zijn dat we terplekke pas te horen krijgen wat we echt gaan doen.
(De voorbeelden die ik hierboven noemden, zoals die stoves, kunnen dus nog veranderen)
Dus als je concreet wil weten wat we daar doen:
Blijf mijn blog volgen!! :)

Wat staat er dan nog in de agenda voor de komende tijd?
- Een vergadering met papa, Rosanne en haar vader (datum nog onbekend)
- De volgende inentingen (datum ook nog onbekend)
- Informatiedagen van Worldmapping met de hele groep (10 en 24 maart!)

Dus zelfs op mijn verjaardag ben ik bezig met dit project,
maar gelukkig doe ik het allemaal met plezier :)
Ik krijg er met de dag dat ik er mee bezig ben meer zin in!

Het valt me de laatste tijd trouwens wel op:
Alle mensen boven de 30 zeggen allemaal:
'zozo, dat is spannend!'
En alle mensen onder de 25:
'AAAHH!! Cool! Ik wil oook!!'
De groep tussen de 25 en 30 laat ik open,
want die willen het nog wel eens allebei doen. :D

Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte.
Laat je me weten wat je van mijn verslagje vond?
Dat zou ik leuk vinden!
Tot mijn volgende verslag!

Veel liefs,
Eveline

Reacties

Reacties

Marieke

Haha superleuk om te lezen! En natuurlijk blijf ik je volgen!!!
xxx

mama

Ja, wat een avontuur was dat bij de gemeente. Familie Verwimp in de bocht!
Hoe meer jij er mee bezig zijn, hoe trotser wij (papa en ik) worden, dat wij een dochter hebben die zich zo inzet, zoveel initiatief toont en die zich wil verdiepen en wil gaan helpen in Uganda!!
Wij blijven je volgen ;-) en helpen....
Liefs, Mama

Angela

Hoi, Heel leuk om te lezen hoe je langzaam vordert met alles.
Handig dat je niet wist van die entingen, kon je inderdaad niet druk maken en goed dat je niet flauwviel.
Die markt lijkt me inderdaad heel leuk en informatief.
Hoe had je die gevonden?
Eveline, veel succes met je project, we blijven je volgen.

Oma en Opa gartsen.

Leuk deze berichtgeving.
Zo kunnen we alles volgen
Je doet het erg erg goed.
Wij zijn ook trots op jou.

Karin Hulsdouw

Tja ik val in een bepaald leeftijdscategorie en dan zou ik moeten zeggen: OOH wat spannend! Maar ik zeg toch: WOW dat had ik ook wel willen doen!
Meid geniet ervan!

opa en oma V

Hoi Eveline,
mooi verhaal, dat van de draaideur vonden we
niet zo leuk jullie hebben weer geluk gehad.
De stijl van schrijven is alweer veel beter dan de vorige.
Fijn dat de voorbereiding op je reis zo uitgebreid is, toch een
vraag, wanneer is daar de natte moeson? Hoe kun je daar
rekening mee houden? Een EHBO setje meenemen zal geen
kwaad kunnen. We wachten met spanning op het vervolg.
Liefs van Oma en ............opa.

Afra

Hee Eef! :)
Ik zag de link van je blog op twitter, en ik dacht "even" lezen (Want eigenlijk moet ik nu biologie leren). Maar het was al een uitgebreid verslag, ik wist niet dat je daar nu al zo mee bezig was!
Echt super cool dat je hier aan mee mag doen.
Natuurlijk wel jammer dat we nu niet meer samen naar Polen kunnen als begeleiders, maar ik had het ook wel geweten als ik de keuze had: ''Polen of Uganda?''.
Veel plezier nog! :D

Xxx Afra

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!