evelineverwimp.reismee.nl

Uganda-Nederland

Hallo allemaal,

Gisteren hebben we Evelineweer gesproken. Gisterochtend heeft ze watertanks gebouwd. Dat gebeurde in hutjes. Op een gegeven moment ging ze even uitrusten buiten en nam een jongen haar plaats in. Die kwam na een paar minuten naar buiten rennen, zat er een giftige slang in het hutje......brrr.....
Gistermiddag hebben ze een Ugandeese begrafenis meegemaakt. Was heel bijzonder. Het was een oude mevrouw van 105. Het hele dorp was uitgelopen, iedereen zat onder bomen met elkaar te kletsen. Alleen de kinderen van de vrouw die was overleden moesten hard huilen.
De WC is een gat in de grond. Ze verlangt naar een gewone douche en naar croissantjes... ;-) 'mama, wil je croissantjes kopen voor zondagochtend??'

Vanmiddag weer een update van Jetske

Beste ouders,

De jongeren hebben zich de afgelopen dagen in kleine groepjes ingezet voor Lwengo en daarbij grote resultaten bereikt. Zo hebben ze geholpen bij het maken van een watertank, het bouwen van een huis voor daklozen, het schilderen van een klaslokaal van een school en hebben ze huisbezoeken in de community gedaan om te inventariseren welke mensen hulp nodig hebben en te praten over zaken als hygiëne, hiv en gezond eten. Daarnaast zijn ze op een begrafenis geweest van de 105 jaar oude oma van een van de mensen die hen verwelkomd had bij aankomst. Ook dit vonden de Worldmappers heel bijzonder om mee te maken.

's Avonds wordt er veel gevoetbald met de lokale bevolking en daarom staat voor vanavond bij Lwengo de 'grote finale Uganda - Nederland' gepland. Ter ere van hun afscheid wordt er zelfs een geit geslacht voor op de barbecue en scharen ze zich nog eenmaal met hun nieuwe vrienden rond een kampvuur.

De laatste dagen in Uganda is er nog gelegenheid om wat souvenirs te kopen, te internetten, rustig aan te doen en zich voor te bereiden op hun terugreis. Met een beetje geluk volgen dan ook snel de eerste verhalen en foto's van de jongeren over deze bijzondere dagen bij Lwengo!

Groetjes,

Jetske

Zojuist hadden we Eveline ook weer aan de lijn. De geit hangt boven het vuur! Ze heeft gezien dat ie geslacht en ontveld werd, dus ze heeft al niet meer zo heel veel honger.... maar ze gaat wel een stukje proeven. Vandaag heeft ze vriendschap gesloten met een Ugandees meisje... daar kreeg ze een briefje van...

Nog maar 3 dagen en dan is ze weer thuis.....

Groeten, Esther

Stefanie Meijer

Alvast goede reis terug allemaal!!

Esther

Lieve Eveline,
Geniet nog maar van de laatste twee dagen in een andere wereld. Over 3 dagen ben je alweer thuis. Wat is de tijd voorbij gevlogen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen en foto's en beelden!
En natuurlijk koop ik lekker croissantjes voor zondag (het is dan moederdag!)
Dikke knuffel, mama

Opa en oma Gartsen

Leuk en leerzaam wat je allemal hebt meegemaakt.
Over twee dagen ben je weer thuis.
Wij komen zondag samen met de andere oma en opa op bezoek om te zien hoe je er uit bent gaan zien,en om de vehalen te horen en de fotos en videoá te bekijken.
Groetjes oma en opa

Angela

Hoi Eveline,
Wat kijk j er lang naar uit en wat vliegt dan de tijd als je daar bent, vind je niet?
Het was heel leuk om je via deze site te volgen.
We spreken elkaar snel, groetjes.