evelineverwimp.reismee.nl

Lwengo door Jetske

Deze mail kregen we vandaag van Jetske om ons op de hoogte te houden:

Beste ouders,

Na even lekker bij te zijn gekomen aan Lake Bunyonyi, zijn de Worldmappers op safari gegaan bij Lake Mburo. Hier kampeerden ze tussen de wilde zwijnen en zagen ze zelfs nijlpaarden!

Helemaal aangesterkt en opgeladen, reisden ze gisteren terug naar het oosten, om zich een aantal dagen in te zetten voor Lwengo -hiervoor kwamen ze per slot van rekening voor naar Uganda.

Lwengo ligt op een een klein half uur rijden vanaf Masaka.Vanaf dehoofdweg leidt het eenkilometerslange weg het binnenland in naareen groot ruraal gebiedmet diverse dorpjes en gemeenschappen. Zowel de regio als het project dat de jongeren hier bezoeken dragen de naam Lwengo. De organisatie zet zich inom een einde te maken aan de heersende armoede ter plaatse.

Met programma's voor kinderen en volwassenen wordt op verschillendeterreinen gewerkt om mensen de middelen te geven om opeigen benen te staan.Dit begint met een kinderdagopvang en een basisschool, waar honderden kinderendagelijks les krijgen.Daarnaast richt Lwengo zich op basisbehoeften, variërendvan schoon water, voedselzekerheid en een inkomen tot programma'svoorbewustwording, bijvoorbeeld over hiv/aids.

Hier werden de Worldmappers op een bijzonder wijze ontvangen door een enorme meute Ugandese kinderen, die met enthousiast gezang lieten merken hoe blij ze met hun komst waren. 'Onze' jongeren waren erg onder de indruk, emotioneel zelfs en menigeen pinkte een traantje weg.

Met tent en al hebben ze intrek genomen in de basisschool, zodat zein ieder gevaleen paar nachten droog zullen slapen. Hierdompelen ze zich een paar dagen lang helemaal onder in het Ugandeseleven. Geen stromendwater of elektriciteit dus enhelemaal back to basic!

Lwengo heeft een uitgebreid programma voor de Worldmappers voorbereid, waarbij ze in hele kleine groepjes diverse activiteiten zullen ondernemen, zoals community tours, het bouwen van huizen voor kwetsbare gezinnen, huisbezoeken, het bereiden van lokaal eten, het bouwen van de school en het maken van bakstenen en bouwen van water tanks. Uiteraard is er ook tijd voor sport en spel met de kinderen ingepland.

Het zal de komende dagen lastig zijn voor de jongeren om hun weblogs bij te houden, maar we hebben dagelijks contact met hun begeleiders en houden jullie zoals gewoonlijk op de hoogte!

Groetjes,

Jetske